1. Peli
Peliä pelaa yhteen koriin kaksi joukkuetta, joilla kummallakin on kolme pelaajaa kerrallaan kentällä. Pelissä noudatetaan FIBA:n virallisia sääntöjä näissä säännöissä mainituin tarkennuksin.

2. Pelikenttä
Pelikentän koko on noin puolet normaalista koripallokentästä. Pääty- ja sivurajat merkitään olosuhteisiin parhaiten soveltuvalla tavalla. Kenttään tulee merkitä myös aloituspiste/-viiva ja vapaaheittoviiva sekä kolmen pisteen heittoviiva.

3. Toimitsijat
Pelissä valvoja laskee pisteet ja tuomitsee epäselvissä tilanteissa. Pelaajat tuomitsevat itse ottelunsa, jolloin hyökkääjä tuomitsee puolustajan virheet ja rikkomukset ja puolustaja vastaavasti hyökkääjän. Pelaajien omista tuomioista ei seuraa vapaaheittoja vaan peliä jatketaan aloituspisteestä kohdan 7. Rikkomukset ja virheet mukaisesti.

4. Pelaajat
Joukkueessa on neljä pelaajaa. (Kunto-, firma- ja Juniorisarjan joukkueissa sallitaan useampi kuin 4 pelaajaa.) Pelaajista kentällä saa yhtä aikaa olla kolme.

5. Pelin pituus
Otteluaika on 10 minuuttia. Ottelun voittaa ja päättää ensimmäisenä 21 pistettä tehnyt joukkue. Joukkueilla on oikeus 30 sekunnin aikalisään. Jatkoajan voittaa se joukkue, joka saa kahden pisteen eron. Jatkoajalla joukkueella on oikeus toiseen 30 sekunnin aikalisään.

6. Pelimääräykset
Kotijoukkue aloittaa pelin. Peli alkaa aloittavan joukkueen syötöllä aloituspisteestä (vapaaheittoympyrän kaaren takaa, n. 6,5 m korirenkaasta). Hyökkäysaika on 12 sekuntia. Hyökkäysvuoro vaihtuu jokaisen hyväksytyn pelikorin jälkeen. Peli jatkuu suoraan koritilanteesta. Hyökkäävä joukkue on käytettävä palloa kolmen heittopisteen ulkopuolella. Puolustava joukkue saa puolustaa. Kiistapallotilanteissa aloitus annetaan aina puolustavalle joukkueelle. Korista saa yhden pisteen, kolmen pisteen viivan takaa tehdystä korista saa kaksi pistettä. Pelaajavaihtoja voidaan suorittaa vapaasti kaikkien pelikatkojen aikana.

7. Rikkomukset ja virheet
Kolmen sekunnin sääntö ei ole voimassa. Virheistä (pelaajien henkilökohtaiset virheet), rikkomuksista (esim. askelrike, kaksoiskuljetus) ja pallon joutuessa ulos kentältä rikkeen aiheuttaneen joukkueen vastustaja saa aloituksen aloituspisteestä. Ottelun kenttävalvoja voi omasta aloitteestaan puuttua tarvittaessa peliin. Hän voi tuomita epäurheilijamaisen tai teknillisen virheen, josta seuraa rikotulle joukkueelle yksi vapaaheitto ja sen jälkeen myös aloitus samalle joukkueelle aloituspisteestä. Finaalipelit pelataan erotuomarin avustuksella. Koritilanne rikkeestä seuraa yksi vapaaheitto ja sen jälkeen myös aloitus samalle joukkueelle aloituspisteestä.

3×3 SM-kiertueelle osallistuvien pelaajien tulee rekisteröityä FIBA 3×3 pelaajaksi. FIBAn sivuille.

Lue lisää säännöistä.

Katso video 3×3 säännöistä.